We kindly invite you to the opening of the exhibition on Monday, 26. June 2017 at 8 pm in Dessa gallery. Exhibition will last until 7 September 2017. Dessa gallery will be closed for holidays from 14 July to 22 August 2017.
You can buy Oris magazine no. 81 with projects of Ante Rožić. Price 10 EUR.
Transfer money to:
ORIS, d.o.o.
SPLITSKA BANKA SOCIETE GENERALE GROUP, d.d.
IBAN: HR2123300031100207372
SWIFT: SOGEH22
To receive the magazine in Dessa gallery you need to bring us the copy of your money transfer.
Thank you!
BRELA: MODERNISM AND CONTEXTUALITY
Turistic architecture of the architect Ante Rožić through the lens of Aleksandar Károlyi
We are pleased to announce that architect Ante Rožić will attend the inauguration.
Organizirani turizem na vzhodnem Jadranu je s kontinuiranim razvojem od začetka 19. stoletja usodno vplival na transformacijo urbanega in kultiviranega okolja obalnega pasu v Sloveniji, Hrvaški, Bosni in Hercegovini in Črni Gori. Za razliko od mnogih drugih globalnih turističnih destinacij v nekdanji Jugoslaviji vzpon masovnega turizma ni prinesel urbane kataklizme, temveč je bil zaradi specifičnih ekonomsko političnih okoliščin ter zahvaljujoč urbanističnim in arhitekturnim znanjem sistematično usmerjan k relativno uravnoteženemu in razumnemu razvoju. Kljub temu, da so turistične tipologije visoko kodificirane, so v bivši Jugoslaviji v 60ih in 79ih letih prejšnjega stoletja spodbudile zelo zanimive eksperimente in testiranja tipov in pristopov, ki so se v mainstream arhitekturi pojavili šele kasneje.
Riviera v Brelah je eden od najbolj zanimivih laboratorijev: v samo desetih letih se je tam odvila izjemno hitra evolucija arhitekturnih modelov, koordiniranih z jasnim urbanističnim konceptom. Razvoj riviere se je pričel z Urbanistično študijo Brel (Matija Salaj, Julije De Luca, 1960-62), v kateri je definirana strategija nizke gostote gradnje in skrbno usklajevanje «abstraktne» arhitekture relativno majhnega merila in konteksta. Ta urbanistična strategija se razvija in dograjuje v vseh realizacijah, ki jih večino podpisuje, sam ali s soavtorji, arhitekt Ante Rožić.
Preprosto podaljšana prizma Hotala Maestral (1965, z Matija Salaj, Julije De Luca, interier Bernardo Bernardi) finih proporcev in elegantnih detajlov je razpeta med dve brežini, skoznjo pa teče kompozicija sestavljenih teras. Konfiguracija kultivirane krajine se ponovi v «raumplanu» javnih etaž, interier pa je skrbno načrtovan v duhu sinteze vizualnih umetnosti, kar se bo nadaljevalo tudi v drugih projektih. Hotel Berulija (1970, interier Bernardo Bernardi) uvaja strukturiran pristop, v katerem se volumen razstavi na individualne enote, hodniki in stopnišča so «dekonstruirani» ter integrirani z zunanjostjo, kar še poudari prehajanje arhitekture in ambienta.
Vila Berulija vpeljuje z ločnimi oboki pritličja, izvedenimi v opeki, čitljivejši dialog med strukturalističnim jezikom in regionano tektoniko. Gosto tkana matrica centra Brela (1970, interier Bernardo Bernardi), prepoznavnega po dinamičnem pejsažu pravokotnih streh, povezuje tradicije rahlih in kompaktnih mediteranskih aglomeracij in modernega arhitekturnega izraza.
Zadnja hotelska modernistična realizacija v Brelah je Hotel Soline arhitekta DeLuce (1983), ki z odpiranjem téme večjega merila stremi proti megastrukturam.
Beskompromisno, a tudi globoko humanistično načrtovana turistična arhitektura Brel je smerokaz za razvoj moderne mediteranske urbane kulture, ki natančno razume kontekstualne danosti ter samoprepričano gradi svoj lasten autentični jezik in prostorske koncepte.
Arhitektura, zabeležena skozi objektiv stalnega Rožićevega sodelavca in klasika hrvaške fotografije, Aleksandra Karolya, je še vedno v izvornem stanju, a izpostavljena nemilostnim komercialnim zahtevam turistične industrije. Bomo uspeli očuvati to izjemno dediščino naše bližnje, tako optimistične preteklosti?
Maroje Mrduljaš
Ante Rožić je bil rojen leta 1934 v Begništu (Makedonija). Na Arhitekturni fakulteti vseučilišča v Zagrebu je diplomiral leta 1959, s strokovnim delom pa je pričel leta 1960 v projektivnem biroju Suradnik v Makarski. Biro se je leta 1963 združil z Investprojektom iz Zagreba, s kasnejšo delitvijo pa je nastal samostojni biro Investprojekt Makarska, v katerem je bil Rožić ves čas vodja arhitekturne skupine. Njegov strokovni interes širokega razpona – od urbanističnih planov do arhitekturnih projektov in interierskih rešitev – se je prvenstveno realiziral v prostorih Makarske, pravzaprav makarskega primorja. Na tem območju je arhitekt Rožić realiziral številne hotelske in gostinske objekte ter stavbe družbenega standarda in javnega namena. Najbolj znani so: hotel Maestral v Brelah (1965) s soavtorjema De Lucom in Salajem, Turistični center (1970) in hotel Berulia (1970) v Brelah, počivališče Igrane (1973), cerkve v Podgori (1968), Drašnicah (1970) in Tučepih (1978), hotel Alga (1976) in apartmajsko naselje Afrodita v Tučepih (1978), pošti v Makarski (1977) in Metkoviću (1979), Dom zdravja (1978) in Institut Planine i more v Makarski (1978), restavracija Riva, Makarska (1979), plažni restavraciji Tučepi (1979) in Brela (1981), adaptacija hotela Grand in hotela Goričina v Kuparih (1979), hotel Meteor v Makarski (1983), sprehajališče – riva v Makarski (1983) in ureditev obalnega pasu Podgore (1984), trgovina Razvitak (1985) in plažni objekt (1986) v Podgori, restavracija Riva v Makarski (1987), Poslovno-trgovski center Sv. Nikola v Makarski (1990), restavracija in bazen hotela Afrodita v Tučepih (2004) in hotel Park v Makarski (2008).
Ante Rožić je dobitnik nagrade Mesta Zagreb za hotel Maestral v Brelah (z De Lucom, Salajem in Bernardijem, 1966), nagrade Vladimir Nazor (1971), nagrade za umetnost časopisa Slobodna Dalmacija (1971), nagrade 14. zagrebškega salona (1979), letne nagrade mestne službe JNA (1980), priznanja za poseben doprinos k razvoju turizma ob 100. obletnici turizma v Makarski (2006) ter nagrade Vladimir Nazor za življenjsko delo (2006).
Custoses: Maroje Mrduljaš, Mira Stanić – Zavod za raziskovanje, Arhitekturna fakulteta v Zagrebu
Co-workers: Irena Bakić, Sonja Halapir (axonometric views); Tin Jakopec (models); Miho Károlyi (digitalization and preparation of photographs)
Organization for Dessa gallery: Maja Ivanič
Graphic design of the invitation card and catalogue: Matformat
Print: Matformat
Print of photos and panels: ch4
CONTACT
Institute DESSA architectural center
DESSA gallery
Židovska steza 4
SI-1000 Ljubljana
T +386 1 25 16 010
E galerija@dessa.si
OPENING HOURS
Tuesday – Friday
12:00 – 18:00
DESSA gallery is a member of the Architect Jože Plečnik Fund Assembly and Fund Board, which awards the most important national Plečnik Awards
and
an Advisory Committee Member, which presents the most important European awards for architecture, the EUmiesAwards.
The private institute DESSA architectural center has the status of a non-governmental organization that works in the public interest in the field of culture (Ministry of Culture) and in the field of spatial planning (Ministry of Natural Resources and Spatial Planning).
The interior of Gallery DESSA at Židovska steza 4 in Ljubljana, designed by architect Boris Podrecca in 1988, has been declared a cultural monument of local importance in March 25, 2024.
DESSA DATA
DESSA INSTRUCTIONS FOR EXHIBITORS
DESSA SPACE
DESSA LOGO
PRIVACY POLICY
TERMS AND CONDITIONS
COOKIES