Vljudno vas vabimo na odprtje razstave Sončna stran modernizma 2: moderna turistična arhitektura na Hrvaškem in v Sloveniji 1961-83, ki bo v ponedeljek, 24. junija 2019, ob 20. uri.
Razstava, tretja po vrsti (Brela, Sončna stran modernizma 1, Sončna stran modernizma 2) o izjemni turistični arhitekturi iz obdobja modernizma, je na povabilo in v organizaciji Galerije DESSA nastala v sodelovanju s hrvaškimi kolegi oz. s hrvaškim arhitekturnim kritikom Marojem Mrduljašem. Pripravili so jo v okviru delovanja umetnostno-raziskovalnega projekta Turistična arhitektura, ki ga na Fakulteti za arhitekturo Univerze v Zagrebu vodi Goran Rako. Partner projekta je Hrvaški muzej arhitekture Hrvaške akademije znanosti in umetnosti v Zagrebu.
Exhibition will be open until 5th September 2019.
Curators: Maroje Mrduljaš, Mira Stanić
Collaborators/researchers of Slovenian hotels: Damjana Zaviršek Hudnik, Maja Ivanič
Collaborators: Irena Bakić, Sonja Halapir (axonometric displays), Nikola Brlek (models), Miho Károlyi, Sandro Đukić/CCN-images/Arhiva Turistkomerc, Oris kuća arhitekture, Marija Matijašec (digitization and photo processing), Srđan Kovačević (recording and editing a video interview with Boris Magaš)
Partner and organizer of the exhibition: DESSA gallery, Ljubljana, for DESSA Maja Ivanič, Damjana Zaviršek Hudnik
V sredini 60ih let prejšnjega stoletja masovni turizem v Evropi doseže tako intenziteto, da se pričnejo diskusije o njegovih problematičnih učinkih na okolje. Tudi v Jugoslaviji se turizem povečuje. Nastanitvene zmogljivosti so načrtovane za kar 2,5 milijona turistov, gospodarske reforme pa spodbujajo večje naložbe. Kritična reakcija arhitektov na maksimalistične ambicije sta dva različna morfološka koncepta, ki ponujata nove oblike urbanizacije v naravnih okoljih. V hotelih-megaformah se koncentrira gostota in ustvarja "druga narava", v turističnih sistemih pa se razvijajo meta-urbani kompleksi.
Hotelske megaforme nastajajo iz strukturalističnega združevanja namestitvenih enot, ki se organsko nadaljujejo v topografiji. V nehierarhično sestavljene strukture se interpolirajo velikodušno dimenzionirane javne vsebine. Hotel Plat v Mlinih (1969–71) Petra Kušana je kot kompleksno mesto z globokimi atriji, v katerih so ohranjeni fragmenti narave. Andrija Činin-Šain in Žarko Vincek sta v projektu Libertas Hotel (1968–74) v Dubrovniku raziskovala landform arhitekturo, popolnoma integrirano s topografijo. Brutalistični Hotel Adriatic II (1971) Branka Žnidarca v Opatiji dopolnjuje in nadaljuje javni prostor in oblikuje svojo urbano topografijo. Tudi v Alpah raziskujejo dialog arhitekture in konteksta. Hotel Prisank (1961–63) Janez Lajovica v Kranjski Gori je zgodnji in razumen primer hibridizacije modernizma in regionalne arhitekture. Njegov kompaktni hotel Kanin (1969–73) v Bovcu, načrtovan v sodelovanju z Mijo Zrnec in Janezom Kovičem, združuje vse programske elemente in smiselno korespondira s podnebjem.
V regijah, kjer so topografski nabori podatkov enostavnejši, se uporabljajo oblikovno raznoliki hotelski sistemi. Formalno zelo discipliniran hotelski kompleks Solaris (1967–68) pri Šibeniku Borisa Magaša temelji na množenju programskih heterogenih modulov, združenih v grozde. Magašev naslednji projekt, Hotel Haludovo na otoku Krku (1969–72), je slikovit kolaž tipologij, ki se nanašajo na tradicionalne urbane elemente. Hotel Soline (1970–83) v Breli Julija De Luce je terasasta megaforma, ki nadaljuje že razvito riviero. Kritiki v gosto tkanih urbanih mrežah turističnih naselij prepoznajo alternativo CIAM-skemu urbanizmu.
Hotelska arhitektura v šestdesetih in sedemdesetih letih prejšnjega stoletja je v svojih najboljših izdajah uspela rešiti nekatere ključne izzive modernizacije in ustvariti heteropijske ambicije, ki posredujejo med posamezniki in kolektivi, med regionalnimi značilnostmi in univerzalnim arhitekturnim jezikom, med visoko urbaniziranimi ambienti in naravo.
Razstava je na povabilo Galerije DESSA nastala v okviru delovanja umetnostno-raziskovalnega projekta Turistična arhitektura, ki ga na Fakulteti za arhitekturo Univerze v Zagrebu vodi Goran Rako. Partner projekta je Hrvaški muzej arhitekture Hrvaške akademije znanosti in umetnosti v Zagrebu.
Maroje Mrduljaš
Turistic architecture presented at the exhibition
Hotel Haludovo, Malinska, island Krk, 1969–72, arch. Boris Magaš, photo arhiv Aleksandar Karolyi
Hotel Adriatic II, Opatija, 1971, arch. Branko Žnidarac, photo arhiv Aleksandar Karolyi
Hotel Kanin, Bovec, 1969–73, arch. Janez Lajovic, Mija Zrnec, Janez Kovič, photo Janez Kališnik
Hotel Libertas, Dubrovnik, 1968–74, arch. Andrija Činin-Šain, Žarko Vincek, photo arhiv Činin-Šain/HMA HAZU
Hotel Plat, Mlina, 1969–71, arch. Petar Kušan, photo arhiv Kušan
Hotel Prisank, Kranjska Gora, 1961–63, arch. Janez Lajovic, photo Janez Kališnik
Hotel Solaris, Zablaće near Šibenik, 1967–68, arch. Boris Magaš, photo arhiv Magaš
Hotel Soline, Brela, 1973–83, arch. Julije De Luca, photo arhiv De Luca/HMA HAZU
Auditorium and open summer theatre, Portorož, 1970–72, arch. Edo Mihevc, photo Pokrajinski arhiv Koper, arhiv Avditorij Portorož
CONTACT
Institute DESSA architectural center
DESSA gallery
Židovska steza 4
SI-1000 Ljubljana
T +386 1 25 16 010
E galerija@dessa.si
OPENING HOURS
Tuesday – Friday
12:00 – 18:00
DESSA gallery is a member of the Architect Jože Plečnik Fund Assembly and Fund Board, which awards the most important national Plečnik Awards
and
an Advisory Committee Member, which presents the most important European awards for architecture, the EUmiesAwards.
The private institute DESSA architectural center has the status of a non-governmental organization that works in the public interest in the field of culture (Ministry of Culture) and in the field of spatial planning (Ministry of Natural Resources and Spatial Planning).
The interior of Gallery DESSA at Židovska steza 4 in Ljubljana, designed by architect Boris Podrecca in 1988, has been declared a cultural monument of local importance in March 25, 2024.
DESSA DATA
DESSA INSTRUCTIONS FOR EXHIBITORS
DESSA SPACE
DESSA LOGO
PRIVACY POLICY
TERMS AND CONDITIONS
COOKIES