V+: Sedem pogojev za dobro arhitekturo

Vodni stolp, Ghlin, Belgija, 2017, foto: Maxime Delvaux 
Vodni stolp, Ghlin, Belgija, 2017, foto: Maxime Delvaux 
Hiša Lathuy, Lathuy, Belgija, 2015, foto: Maxime Delvaux 
Hiša Jupiter, Bruselj, Belgija, 2019-, foto: Maxime Delvaux 
Teater, Deinze, Belgija, 2019, TRANS in V+ architecture, foto: Maxime Delvaux 
Kulturni center, Marcq en Baroeul, Francija, 2021, HBAAT in V+ architecture, foto: Cyrille Weiner 
Mestna hiša Montigny, Montigny-le-Tilleul, Belgija, 2013, foto: Maxime Delvaux 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 
foto: Blaž Jamšek 

Vljudno vas vabimo na odprtje razstave Sedem pogojev za dobro arhitekturo, ki bo v ponedeljek, 12. septembra 2022, ob 20. uri v galeriji DESSA. Razstava bo odprta do 3. novembra 2022.

 

Preprosta in jedrnata razstava predstavlja sedem pogojev za dobro arhitekturo. Odražajo se v projektih biroja V+. Noben projekt ne izpolnjuje vseh pogojev, je zgolj prikaz procesa vzpostavljanja le-teh. Sedem pogojev je hkrati sedem skrbi. Skrbi, ki bi lahko ali ki bi morale bogatiti disciplino arhitekture? Manifesti se pogosto izneverijo, zato je bolje govoriti o prijateljskih nasvetih.

 

 

Bruseljski biro V+ je pomemben soustvarjalec sodobne belgijske arhitekturne scene. Njihovo delo temeljina kritičnem odnosu do javnega prostora in programa. V projektih izpostavljajo pomen simbolnih, kulturnih in družbenih vrednot, hkrati pa preizprašujejo nove prostorske in tehnične rešitve. Tako odpirajo manevrski prostor svojega delovanja izven pričakovanega.

 

Biro s polnim imenom Vers plus de bien-être (slo. “k večji blaginji(1)) sta leta 2004 ustanovila partnerja Thierry Decuypere in Jörn Aram Bihain. Pri svojem delu neumorno gradita samosvojo izraznost. Javnost naslavljata s projekti, predavanji, razstavami, z inštalacijami in performansi, tako v okviru arhitekturne discipline kot v urbanih aktivističnih mrežah in umetniških krogih.

 

Njuno dopolnjujoče sodelovanje se je vzpostavilo že med javnim natečajem, kjer sta iskala alternativni predlog prevrednotenja križišča med južno in severno bruseljsko (železniško) postajo. Delo se je raztegnilo v enoletni projekt in zaključilo z razstavo (1998–1999). “Temelji, filozofija in upanja biroja se odražajo v njegovem imenu. (…) Naše ime izhaja iz inavguralnega slogana projekta iz leta 1954 "Križišče jug/sever k večji blaginji" (eng. “junction north/south towards a greater well being”), ki nam pomeni, da je vse potrebno šele narediti.” (2)

 

Oba arhitekta sta aktivna člana bruseljske in belgijske pa tudi mednarodne arhitekturne kulture. Biro V+ je prejemnik različnih nagrad, med njimi tudi Mies Van der Rohe nagrade za obetavne mlade arhitekte leta 2017.

 

*

 

Belgijska arhtektura je podvržena zapletenemu in večplastnemu kontekstu. Ta poleg ekonomike gradnje, ambicij samega projekta, urbanističnih regulacij in bruseljske počasne, a vztrajne gentrifikacije, zajema tudi zelo referenčno, distinktivno arhitekturno dediščino opečnatih vrstnih hiš, industrijskih kompleksov, prepletenih in kakofoničnih stavbnih otokov, atrijskih dvorišč in nenazadnje pomembno tradicijo surrealizma. V takšnem prostoru ni mesta za samoreferenčno arhitekturo; arhitektura je “odvisna” (3) od konteksta in vseh njegovih posameznih dejavnikov. Arhitekturna praksa biroja V+ zavzema posebno mesto prav zaradi fleksibilnega in nedoločenega pristopa, ki zaznamuje njihove projekte.

V projektih, ki se raztezajo med nič in več deset tisoč kvadratnih metrov površine, med nič in več deset milijonskimi investicijami, si biro V+ prizadeva ohraniti, poudariti in izrabiti večplastnost konteksta, ki na prvi pogled omejuje možnosti razvoja projektov. Tako je začetek vsakega projekta “naivna”, a učinkovita pozicija nedoločenosti brez vnaprejšnjih zamisli in ciljev.

Tako “nedisciplinirano”, nehierarhično preizpraševanje in raziskovanje konteksta omogoča zavedanje o širši sliki, v kateri se pojavijo tudi nepričakovana vprašanja in pogledi. Vsak projekt izpostavi nova vprašanja in raziskuje novo temo. Zato so tudi projekti med seboj tako različni: nenehno opominjajo, da v arhitekturi ene zahteve ne smejo nadvladati drugim. “Ostajamo zadržani do oblike radikalnega junaštva in raje tvegamo, da bomo preveč zapleteni.(4)

 

*

 

Arhitekturni principi biroja se materializirajo skozi kompleksnost, ki jo vzpostavljajo zahteve “dobre arhitekture”. Nedoločenost, “nedisciplina” in odpor do konvencionalnega se pogosto izrazijo skozi “premestitve“ (eng. displacement); te so bodisi fizične bodisi konceptualne, ali pa v predrugačenju pričakovanj discipline in vpletenih akterjev. Spričo te množice nehierarhičnih, trenutnemu kontekstu lastnih posebnosti je rezultat arhitektura, ki je “manj silovita, a bolje prilagojena”.  (5)

Njihovi projekti so izraz učinkovitosti kompleksne arhitekture, ki je ni mogoče vrednotiti samo kot tehnološke, inženirske ali ekonomične. Izhaja iz skrbi, da mora vsakršna arhitekturna gesta zagotoviti izboljšanje konteksta in biti izraz želje po ustvarjanju pripovednosti skozi igrivo grajenje prostora. Njihovi projekti utelešajo “emancipatorno, večdimenzionalno in relacijsko arhitekturo, ki generira intenzivnost, užitek in celo humor.“ (6)

 

*

 

Jörn Aram Bihain (1973, Bruselj) je leta 1996 diplomiral na fakulteti za arhitekturo Saint Luc v Bruslju. Pred ustanovitvijo biroja V+ je sodeloval z Wolfgangom Tschapellerjem ter Henkejem Schreihekom na Dunaju. Od leta 2007 poučuje na fakulteti za arhitekturo Saint Luc v Liegu.

Thierry Decuypere (1973, Bruselj) je leta 1996 diplomiral na fakulteti za arhitekturo La Cambre Horta. Pred ustanovitvijo biroja V+ je sodeloval z Olivierjem Bastinom (studio L’Escaut). Od leta 2003 poučuje na fakulteti za arhitekturo La Cambre Horta v Bruslju.

 

Vlatka Ljubanović, Tina Javornik

 

 

1  

blagínja -e ž (í) : obilje materialnih dobrin

V tem primeru govorimo o blaginji širšega, splošnega pomena, ne samo o materialni; govorimo o dobrem počutju, dobrobiti.

 

2

The name of our office contains its fundamentals, beliefs and its philosophy (…) Our name originates from the projects 1954 inaugural slogan “the junction of south/north towards a greater well-being” because for us, with such a slogan, everything remains to be done.”

 

Lastni opis biroja, dostopno na spletnem naslovu: https://www.vplus.org/pages/about, citirano 26. 8. 2022

 

3

“architecture depends”

 

Chabard, P., Dars, S., Menon C. (2015). V+ architecture: documents on five projects. Bruselj: Bozar, A+, Lannoo, str. 11

Thill, J. (2009). Architecture depends. Cambridge, MA: MIT

 

4

“We remain reticent about a form of radical heroism, preferring to run the risk of being too complex.” 

 

Chabard, P., Dars, S., Menon C. (2015). V+ architecture: documents on five projects. Bruselj: Bozar, A+, Lannoo, str. 152

 

5

“less powerful but better adapted”

 

Chabard, P., Dars, S., Menon C. (2015). V+ architecture: documents on five projects. Bruselj: Bozar, A+, Lannoo, str. 11

 

6

» (...) une architecture émancipatrice, multidimensionnelle et relationnelle, génératrice d’intensité, de plaisir, voire d’humour.«

 

Chabard, P. (2015). V+ (Bureau Vers plus de bien-être) : l’architecture en jeu. [Online]. [Citirano 26. 8. 2022]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.darchitectures.com/bureau-vers-plus-de-bien-etre-architecture-en-jeu-a2787.html, članek objavljen originalno v Reviji D’Architectures, št. 241 (2015)

 

 

 

Organizator

Galerija DESSA

Židovska steza 4, Ljubljana

 

Oblikovanje razstave

Thierry Decuypere, Louis Magerman

 

Kuratorici

Vlatka Ljubanović, Tina Javornik

 

Sodelavka

Vesna Perovnik

 

Prevajalec

Sašo Podobnik

 

Tisk plakatov

Prima IP

 

Oblikovanje in tisk zloženk

Matformat

 

Pokrovitelja

Ministrstvo za kulturo RS, UL Faulteta za arhitekturo